27 december 1940 (vrijdag)

27 December. Vanmorgen van 10½-12 gecollecteerd voor de Winterhulp. Mijn standplaats was vóór de Witte, dus een der beste. Evenwel een pover resultaat: f 8,75. Ik heb mijn best gedaan; zo actief mogelijk ieder aangemaand; maar koelheid en ergernis op de meeste gezichten. Natuurlijk gaven tal van kennissen, die mij niet met goed fatsoen konden voorbijschieten. Een onderwijzeres-oudleerling offerde f 1,00. Merkwaardig was, dat van de talrijke joden (’t was marktdag) geen enkele iets gaf (Vollenhove uitgezonderd, maar die gaf als kennis); die kenden ’t consigne.

In ’t algemeen gaven de eenvoudigen en argelozen. Een jongen van een jaar of 12 offerde blijmoedig 2 ct, dankbaar dat ik ze wou aannemen. Prof. Nolst – Trenité, wien ik tweemaal de bus voorhield, passeerde met een ironischen glimlach. Overste Blom evenzo. Neen, ’t was niet hartsterkend.