13 januari 1941 (maandag)

Maandag 13 Jan. vertelde Dr Deelen me dat Roelfsema en Jef de Brouwer van ’t Unie-bestuur in Den Haag gearresteerd waren. De kas en ’t archief van de Afd. Amersfoort zouden in beslag genomen zijn. ’t Laatste bleek onzin; ’t eerste waar.

De zoon van leraar Van Lee, een hoogste klas HBS-er, die naar Engeland wilde, is verraden en zit gevangen. Nader gehoord: had daarbij een Duitse legerrevolver gestolen; veroordeeld tot 5 jaar gevangenisstraf.

In tegenstelling met ’t op de vorige blz. vermelde hoor ik bij V L., dat een kapelaan die met de Sacr. der stervenden op de fiets op weg was naar een zieken en bij den overweg onder ’t wachten zijn voet plaatste op de treeplank van een Duitsen leger-auto, van een der inzittenden 4 slagen in ’t gezicht ontving. ’t Wordt algemeen verteld; ik kan zoiets niet geloven en zal trachten er achter te komen, wat er van aan is. (Niets van waar)

Wij komen vaak Zondags in de late uren langs de danszaal de Oranjeboom; altijd een rustige bedrijvigheid waargenomen. Nu vertelt V.L., dat de eigenaar van de Oranjeboom verzekert: „Mijn nette Hollandse gasten gaan heen als er Duitsers komen; het plebs blijft, waarmee de D. ruzie zoeken. Mijn zaak verloopt zienderogen en na den oorlog ben ik mijn bestaan kwijt.”

Hoe leugens opkomen en verdwijnen:
Rector Keulen vertelde mij op ’t ijs, dat Van Rossum (de officiële „rusthersteller” op de scholen) in Maarsen in een l. sch was gekomen, van ’t hoofd had geëist hem met zijn klas alleen te laten en onder de kinderen een onderzoek had ingesteld naar aldaar gesignaleerde gesprekken, versjes, tekeningen enz. beledigend voor Duitsland.