15 mei 1940 (woensdag)

Woensdag zag men veel wandelende Duitse soldaten in de stille straten. Zij rustten blijkbaar uit en voerden de hongerige honden. ’s Avonds ontmoette ik Wethouder Van Galen - Last, waarnemend Burgemeester. Deze vertelde mij, dat Amersfoort door de D. legerleiding bestemd was als rust - oord voor doortrekkende troepen en dat daartoe (om de burgerij voor inkwartiering te sparen) 5 scholen waren gevorderd. Daaronder waren 3 Katholieke. Dat scheen mij en menig andere een veeg teken toe voor het sectarische onderwijs. Ik las eens van een Chinees, die wenste dat de dijken van de Gele Rivier doorbraken, omdat zijn huis, achter den dijk, in brand stond. Zo heb ik menig maal een goeden kennis, die den achteruitgang der openbare school met leedwezen aanzag, horen verzuchten: hier kan alleen ’t Nazi – regiem helpen! Of hij nu blij is?