Roos ontmoette Rijman (stichter der Int. School v Wijsbegeerte). Ofschoon nog hopende op een Engelse overwinning, zag hij in, dat een ineengestort Duitsland den chaos zou betekenen. Een compromis ware hem liever. Wel was hij overtuigd, dat de kans daarop gering was en hij troostte zich met de gedachte, dat „een geëvolutionneerd communisme” te dragen zou zijn. Intussen zag hij ook wel, dat dit de definitieve jodenheerschappij zou betekenen; daarbij ontpopte hij zich als een sterk jodenhater, wat bij een cosmopoliet als hij wel zeldzaam is. Roos beval hem de lezing van Fords Ebreo Internazionale aan.
’t Intervieuw met De Quay (zie vorige blz) blijkt bij nader toezien van 9 februari ’39 te zijn; door V en V gebruikt om wat stemming te maken. Die mensen is geen strijdmiddel te gemeen.
Matschudding in Amicitia. Galesloot had een drive gevraagd ten bate van Be Quick. Dit was goedgevonden mits geen joden meededen. De Mulders deden mee en naar aanleiding daarvan vroeg Galesloot aan den restaurateur van de Wapenroem Hoefnagels, of nu toch weer joden in zijn zaak werden toegelaten. „Neen”, zei Hoefn. „zijn die er dan?” Galesloot zei: „Natuurlijk, de familie Mulder!” Hoefn. zei, dat dat geen joden waren. Galesloot hield vol, maar moest later inzien, dat hij zich vergist had.
Nu heeft een goed vriend dit weer aan de Mulders overgebriefd, die zeer verontwaardigd waren en bij ’t bestuur aandrongen dat Galesloot verplicht zou worden excuses aan te bieden. Dat zal nu geschieden.
Intussen is de felle reactie van de Mulders zeer vermakelijk. Hij schreef het bestuur dat hij „herstel eiste van eer en goeden naam!” Die mensen zijn dus al zover, dat hun eer en goede naam wordt aangetast, als zij voor joden worden gehouden. Dat is voor de joden het toppunt van smaad. En dat van een man, die tot voor een half jaar bij iedere gelegenheid voor den dag kwam met zijn lidmaatschap der Loge! En die wekelijks in ons bridge - clubje amicaal met den braven Van Vollenhoven verkeert. De man ook, die mij onlangs om raad vroeg of hij N.S.B.-ers kon weigeren voor Duitse privaatlessen.
Als ik zijn snelle evolutie zie, vermoed ik, dat hij zulke gewetensvragen wel zelfstandig zal oplossen, zeker van nu af aan! Of zou hij dat alleen gevraagd hebben om zich bij daaruit voortvloeiende moeilijkheden op mijn advies (gunstig of ongunstig) te kunnen beroepen? Er zijn van die helden, die niet gerust leven, of zij moeten naar alle kanten gedekt zijn.